onsdag 10 september 2008

200.000 ton olja i tanken

Sitter på tåget till Göteborg för ett rundabordssamtal hos Stena Bulk. Rederiet ska presentera sina tankar om framtidens oljetransporter genom Östersjön. Nya båtar ska beställas som var och kan transportera 200.000 ton olja. Enligt de presentationer jag läst från Stena är dom naturligtvis lika säkra som Pampers nattblöjor - inte en droppe ska läcka ut!

Samtidigt vet vi att beredskapen för att klara en stor oljeolycka i Östersjön är dålig. Kanske klarar vi ett usläpp på något 10.000 tal ton. Oljetankern Prestige som förliste i Europas farvatten för några år sedan hade en last på 77.000 ton.

Mina frågor och inlägg hos Stena kommer att handla om hur man kan stärka säkerheten runt den mänsliga faktorn - utbildning och certifiering av besättningarna är nyckelfaktorer. Hur hanterar man ballastvatten och rengöring av tankar? Vilka drivmedel och vilken avgasrening kommer att användas? Är man bereddd att ta ett obegränsat ekonomiskt ansvar för eventuella olyckor och saneringskostnader?

Samtidigt måste regering och myndigheter arbeta vidare med att skärpa internationella överenskommelser för Östersjöns bästa. Detta sker framför allt inom FN:s sjöfartsorganisation IMO och konventionen som Östersjöstaterna hanterar inom HELCOM. Det handlar om hur rutterna dras, vilka krav som kan ställas på besättningar och fartyg och inte minst vilka straff som följer av att bryta mot de regler som är uppsatta. /SvenG

Inga kommentarer: