tisdag 26 augusti 2008

Avspark, Stockholm 26 augusti

Misstänkte att riksdagsarbetet narmade sig när en flock snatteränder dök upp i viken.

Andra halvlek av mandatperioden inleds med s.k kick-off på Ersta Konferens. En tuff tid väntar där ett konstant opinionsunderläge ska vändas. Som grädde på moset har Sverigedemokraterna i flera undersökningar fått stöd som räcker in i Riksdagen. Även om det inte avgörs förrän om två år så är det självklart att oppositionen gynnas av att regeringspartierna måste splittra opinionsarbetet i flera flanker.

Stor debatt de senaste dagarna om att lärarna inte kan alla fakta om förintelsen. Lite typiskt svenskt känns det att kunskap är fakta och tabeller. Hur vore det om vi inriktade oss på att utvecklas när det gäller att föra samtal om vilka värden och värderingar som är viktiga för att hålla människovärdet högt. Det är väl i den typen av samtal i klassrum, på arbetsplatser, vid köksbord, i TV-soffor, på caféer och krogar och inte minst inom politiken på olika nivåersom vår framtid avgörs. /SvenG

2 kommentarer:

Catrin sa...

SvenGunnar! Bra dagar på Ersta tycker jag. Jag uppskattade srskilt Lennart Koskinen idag. och du - vet du vad jag skrev på min lilla lapp? Så här skrev jag: Samarbeta bättre. Planera mera och försök arbeta mer strategiskt långsiktigt och mindre ad hoc. Så nu vet du det.

Passa på att läsa min blogg! Den handlar inte alls om politik utan enbart om litteratur.

http://windupwomen.blogspot.com

Sven Gunnar sa...

Catrin, Koskinen var verkligen intressant. skönt med människor som är så trygga i sin roll och kompetens så att de inte kompromissar med övertygelser utifrån det sammanhang de uppträder i. Även Nanne Bergstrand svarade för ett sådant inlägg tycker jag. Bra lappunkter! Ska kolla din blogg