onsdag 7 maj 2008

Long time - no see!

Befinner mig i vackra Slovenien för konferens med riksdagsledamöter från alla EU-länder samt ett gäng EU-parlamentariker. Eftersom min kollega Sofia Arkelsten lånade min dator för att skriva i sin blogg och länkade mig i sitt inlägg, hoppas jag det blir en kick att komma igång igen. Artigheten varder härmed återgäldad. Se också bloggen från vår delegationsledare Anna Kinberg Batra


Folket från EU-ländernas parlament sitter liksom jag i utskotten som hanterar EU-frågor. I Sverige är det ju EU-Nämnden dit alla ministrar kommer för att få godkänt för de ståndpunkter man kommer att framföra i EU:s ministerråd.

Vi kom till Slovenien tisdag kv då en kraftfull roddare tog oss ut på sjön. Nu förstår jag varför Slovenien tagit flera medaljer i rodd vid stora mästerskap! Roddaren tog oss till en ö där det finns en kyrka som innehåller en klocka med speciella egenskaper. Om man utför klockarrycken på rätt sätt och får den att med ett ryck klinga tre gånger kan man få sina önskningar uppfyllda. Det var inte helt lätt att urskilja huruvida mitt ryck uppfyllde kraven - men önska kan man ju alltid. Det var många som ryckte i snöret och därmed kommer väl alla partier att bli valvinnare när det drar ihop sig i de olika länderna nästa gång!

Nu har förhandlingarna börjat och handlar om hur framför allt de nationella parlamenten kan plantera en stor tumme i ögat på EU-kommissionen så att man inte går utöver sin kompetens och att rätt beslut fattas på rätt nivå, det vill säga på den mest ändamålsenliga nivån (enskilda personer, familjer, civila samhället, kommun, regionalt, nationellt, EU etc).

Trevligt, intressant och lärorikt att möta kollegor från olika länder för att utbyta erfarenheter och forma förslag som kan göra EU ännu bättre och mer relevant för ländernas medborgare.

Hörs snart igen, /SvenG

Inga kommentarer: