torsdag 27 september 2007

blundande kines

Ingen uppfattning om Burma
Kinesiska Folkkongressens utskott för jordbruk och landsbygdsfrågor besökte som sagt oss i Miljö- och Jordbruksutskottet igår. Vid den efterföljande lunchen hamnade jag mitt emot en ledamot av nationalkongressen som varit biträdande chef för det Kinesiska flygvapnet. Jag försökte mjuka upp honom genom att få honom att berätta om vilka flygplan han flugit och diverse beskrivningar av de i hans hemland tillverkade planen. Därefter frågade jag ungefär: Det skulle vara intressant, herr X, om ni som har en sådan överblick och kunskap om strategiska och säkerhetspolitiska frågor ville ge mig er bild av situationen i Burma. Han lät kortfattat meddela att eftersom han inte varit i Burma hade han ingen uppfattning i denna fråga. Punkt. /SvenG

Inga kommentarer: