måndag 24 september 2007

Burma och ÖSK

Svart i rutan
Militärjuntan höjer tonläget mot fredligt demonstrerande munkar och andra medborgare i Rangoon. Hela världen följer spännt om vapnen än en gång ska vändas mot det egna folket. Nej kanske inte hela världen. Vid besöket i Kina nyligen slötittade jag på morgonnyheterna från BBC. Inslaget om Kinas agerande i Burma hann inte mer än börja förrän det blev svart i rutan - censuren hade slagit till. Dygnet runt skärskådas alla kanaler, som sänds med någon liten tids fördröjning så att svartirutanknappen ska hinna användas, så att inte något som kan rubba "ordningen" sänds. Internet och satelitkanaler kommer att hjälpa till så att fler blodiga regimer faller - blir Rangoonregimen nästa? Törs västvärlden på allvar stå upp även om relationerna till Kina störs? Jag hoppas verkligen det.

Kämpaglöd och glädje
Tyvärr hade jag inte möjlighet att glädjas tillsammans med nästan tiotusen åskådare på Behrn Arena i kväll. Strykandes skjortor inför morgondagens stockholmsresa lyssnade jag på sportradions referat om hur ÖSK vände 0-2 till 4-3. Nyförvärvet Abgar Barsom (som varit dragplåster i partiets därförärjagkristdemokratfolder) har inneburit en riktigt vitaminkick för laget. Härligt. Klart Örebro ska ha ett lag i högsta divisionen! /SvenG

1 kommentar:

kihlstrom sa...

Välkommen med SvenGunnar! Har nu lagt upp din blogg som favorit. Kanske inte i första hand för att följa dina kommentarer kring ÖSK men dina funderingar i allmänhet. Hoppas du sett min blogg som jag hållit på med ett tag.
http://kihlstrombloggen.blogspot.com/