torsdag 10 juli 2008

Gotlandsfärjan 10 juli

Ett par hektiska dygn i Visby är till ända när Gotlandsfärjan snart landar i Oskarshamn.

Förpacknings- och tidningsinsamlingen vill inte förändra producentansvaret. Gotlands kommun vill ha långsiktiga löften om bidrag till transporterna till och från ön. Industrin vill ha tillgång till fjärrvärmenätet för att kunna leverera av sin restvärme. Alla vill ändar EU:s fiskeripolitik för att rädda östersjöns torskbestånd. Statoil vill ta bort skattelättnader för den svenska MK 1 dieseln. Svensk Kärnbränslehantering (SKB) är angelägna om att politikerna förbereder sig inför lokaliseringsbeslut av slutförvaret för använt kärnbränsle. SAKAB måste lyckas när andra misslyckas med att ta hand om miljöfarligt avfall. Några budskap som framförts i möten och seminarier som jag deltagit vid under Almedalsveckan.

Onsdag kväll skulle jag som partiets representant delta i ett samtal om existentiella frågor i skärningspunkten mellan politik och kyrka. De tre prästerna med aftonbladets chefredaktör Helle Klein i spetsen hade dock journalistkomplex och fixade en partiutfrågning i stället.

Jag sträckte stolt på mig när partiledare Hägglund använde avsevärd del av sin talartid på onsdagskvällen för att tala om människovärdet och kraftfullt bemötte Sverigedemokraternas bisarra politik.

Innan jag for från Gotland höll allianspartiledarna torgmöte på Donners plats - dom har fortfarande kul ihop enligt Maud Olofsson. /SvenG

Inga kommentarer: